Koncepcja projektowa i inspiracje: Christian Werner o swojej nowej kolekcji łazienkowej Vitrium – jednej z wybranych serii wzorniczych, które składają się na Duravit Artisan Lines
– Współczesny i ponadczasowy język designu
– Luksusowy design z niezwykłą atmosferą
– Poczucie intymności nawet w najmniejszych pomieszczeniach
– Elegancka estetyka dzięki zastosowaniu DuroCast UltraResist
Christian Werner jest uważany za jednego z najlepszych niemieckich projektantów, a jego unikalne projekty zdobyły już wiele nagród za wzornictwo, takich jak Red Dot Award i German Design Gold Award. W latach 1980-1986 studiował wzornictwo przemysłowe w Berlinie i Hamburgu. Po pracy jako wewnętrzny projektant w latach 1987-1992, założył własne studio projektowe w 1992 roku. Od tego czasu jego klientami były takie marki jak Rolf Benz, Ligne Roset, Garpa i Tobias Grau. Zrealizował również projekty wnętrz dla JAB Anstoetz, Concept Carpet i ClubMed.
Christian Werner jest projektantem, który głęboko zinternalizował temat łazienki i urządzeń sanitarnych i od dziesięcioleci współpracuje z firmą Duravit nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla łazienek. Począwszy od serii mebli łazienkowych Ketho w 2010 roku, Christian Werner był pierwszym projektantem mebli współpracującym z Duravit. Seria L-Cube pojawiła się w 2015 roku, a zaledwie rok później zaprezentował „c-bonded” – innowację, która umożliwia praktycznie bezszwowe połączenie mebli i umywalki. Po wielu udanych projektach mebli łazienkowych, Vitrium po raz pierwszy włączył umywalkę do swojego projektu, tworząc interakcję z konsolami i szafkami pod umywalkę.
Pytanie 1: Panie Werner, czym kierował się Pan przy projektowaniu kolekcji łazienkowej Vitrium?
W przypadku Vitrium chciałem zaprojektować serię łazienkową, która pomoże nam oddać się rytuałom w łazience. Subtelnie podświetlane szklane fronty działają jak scena dla znajdujących się wewnątrz przedmiotów – zupełnie jak gablota.
Zaprojektowaliśmy serię z delikatnymi ramkami, które otaczają fronty mebli, co sprawia że wyglądają bardzo elegancko. Umywalki, które zostały zaprojektowane specjalnie dla tej serii, podkreślają spójny, współczesny, ale ponadczasowy język projektowania – zarówno okrągłe umywalki nablatowe, jak i zintegrowane umywalki c-bonded.
Okrągłe umywalki nadblatowe na meblach o prostych liniach tworzą spokojną, ale i dysonansową symbiozę – harmonijny geometryczny efekt, który pomaga nam oddawać się naszym rytuałom w łazience.
Pytanie 2: Kiedy patrzy Pan na całą serię, co jest dla Pana wyróżniającą się cechą Vitrium i jak opisałby Pan styl swojej serii?
Dla mnie są to fronty, które pozwalają zajrzeć do wnętrza szafek i inspirują do kontemplacji i uważności w łazience.
Po drugie, to solidna konstrukcja, która jest szczególnie ważna w łazience. Dlatego celowo unikałem krótkotrwałych i modnych form, aby stworzyć wysokiej jakości serię łazienkową o estetyce, która przetrwa próbę czasu.
Pytanie 3: Co Pana zdaniem wyróżnia tę serię na tle innych serii łazienkowych?
Atrakcyjna, delikatna rama tworzy wyjątkowy akcent – szczególnie w połączeniu ze szklanymi panelami wypełniającymi. Niezwykły wpływ Vitrium wynika z kompozycji kształtów i materiałów – harmonijnej całości o własnej estetyce. Materiały – szkło, metal, drewno i materiał mineralny DuroCast UltraResist – łączą się, tworząc obraz bogaty w skojarzenia urbanistyczne i architektoniczne.
Pytanie 4: Jakie miejsce na wartość dodaną jest w kolekcji łazienkowej i jakie są możliwości projektowania łazienek?
Różne rzeczy można wybrać indywidualnie: okrągłą lub prostokątną umywalkę, meble z bardziej klasycznymi frontami o wyglądzie drewna lub z przyciemnianym szklanym frontem, dzięki czemu można wyeksponować atrakcyjne akcesoria. Szafki podumywalkowe są jak małe (opcjonalnie nawet podświetlane) gabloty na atrakcyjne przybory łazienkowe, kosmetyki, przedmioty kolekcjonerskie itp. – zupełnie nowe podejście.
Okrągłe, podwieszane umywalki nadblatowe oferują wiele praktycznych korzyści pod względem wykorzystania przestrzeni, zwłaszcza w małych łazienkach. Szafka podumywalkowa może być dostarczona w znacznie węższej konstrukcji, ale nadal z wystarczająco dużą umywalką. Dodatkowo tworzy to przyjemny rytm, ponieważ zwis podkreśla grę okrągłych i prostokątnych kształtów. Jest to nie tylko praktyczne, ale także wygląda naprawdę ciekawie.
Pytanie 5: Jak wpadł Pan na pomysł „zachodzącej na siebie” okrągłej umywalki nablatowej?
Jako projektant bardzo uważnie obserwuję swoje otoczenie. Trzeba umieć kwestionować rzeczy, które wydają się oczywiste. Zauważyłem na przykład, że zwykłe prostokątne umywalki dosłownie „wystają”, zwłaszcza w mniejszych łazienkach.
Jednak rozwiązanie pojawiło się tak naprawdę dopiero na etapie rysowania. To, co na początku wyglądało naprawdę atrakcyjnie z graficznego punktu widzenia – nakładanie się koła (umywalka) z prostokątem (konsola), natychmiast okazało się niezwykle korzystne w rzeczywistym użytkowaniu. Okrągłej umywalce można nadać większą średnicę, a szafkę podumywalkową lub konsolę poniżej można zwęzić, dzięki czemu zmieści się ona dyskretnie nawet w małych łazienkach. Cokół, na którym znajduje się okrągła umywalka, sprawia wrażenie, jakby unosiła się nad meblami.