O trendach. Ewolucja designu okiem wybitnych architektów

Podczas tegorocznych targów Salone del Mobile w Mediolanie, marka OMNIRES, jeden z czołowych polskich producentów wyposażenia łazienkowego i kuchennego, zaprezentowała swoje bestsellerowe kolekcje wanien, umywalek, baterii i systemów prysznicowych, przyciągając uwagę ekspertów i miłośników designu z całego świata. Targi, powracające do pełnej formy po pandemii, stały się areną prezentacji najnowszych trendów i technologii w branży. Stoisko OMNIRES odwiedziły znane osobistości ze świata polskiej i międzynarodowej architektury. Podczas wizyty opowiedzieli o najnowszych trendach i przyszłości branży.

Ewolucja trendów w łazience

W ostatnich latach zauważalny jest rosnący trend przekształcania łazienek w domowe SPA. Odwiedzający stoisko polskiego producenta eksperci tacy jak duet MOW.design oraz Pawlak&Stawarski zauważyli, że łazienki stają się miejscami relaksu i odnowy biologicznej. Przestają być jedynie miejscem do codziennej higieny, tworząc tym samym przestrzeń do naładowania baterii i wypoczynku. „W projektach widać pojawienie się kolorów takich jak łososiowy, szałwia czy terakota, kreujących atmosferę sprzyjającą relaksowi i wyciszeniu” – obserwowały Weronika Król i Marta Żebrowska-Wojczuk z pracowni MOW.design. „Kiedyś były to miejsca tylko do higieny, teraz stają się częścią domu, modnymi i pięknymi przestrzeniami” – dodali Pawlak&Stawarski.” „W materii projektowej najważniejsze jest stworzenie nowej wartości w ramach funkcjonalności czy estetyki. Wierzę w klasyczne podejście do formy, ale to detal musi być intrygujący” – podkreślała Maja Ganszyniec.

Sensualność w designie

Znany włoski projektant i wykładowca akademicki Mario Abruzzese z KICK Office podkreślał istotną rolę zmysłów w projektowaniu wnętrz, zaznaczając, że dobrze zaprojektowane przestrzenie mogą wywierać na nas wpływ poprzez odpowiedni dobór kolorów, faktur i powierzchni. Rozmawiając z OMNIRES docenił głębię kolorów kolekcji OVO i podkreślił, że to właśnie doznania zmysłowe, takie jak dotyk, wzrok i emocje wywoływane przez przestrzeń, są kluczowe w procesie tworzenia funkcjonalnych i estetycznych produktów. Wspólnie z Davidem Basulto z ArchDaily przekonywali, że detale w projektowaniu, takie jak precyzyjnie dobrane akcesoria czy tekstury, znacząco wzbogacają doświadczenia użytkowników. „Wpływamy na codzienne doświadczenia ludzi używających zaprojektowane przez nas produkty. Pozornie zwykłe umycie rąk jest przecież sensualnym doświadczeniem. To intymny moment, osobista chwila dla każdego człowieka.” – przyznała Maja Ganszyniec.

Sztuka i design

Marcin Szczelina, założyciel Architecture Snob, odwiedzając stoisko zwrócił uwagę na rosnącą rolę sztuki we wnętrzach i powiązaną z tym ideę prezentacji produktów OMNIRES „Jestem pod wrażeniem pracy Pauliny Shacalis, która fantastycznie kieruje firmą i do tego jest świetną projektantką. To, że OMNIRES zaprosił polską artystkę i architektkę, Anię Łoskiewicz, do zaprojektowania tej przestrzeni, pokazuje otwartość na dialog i współpracę. Takie podejście łączy różne dziedziny i tworzy spójną całość” – wyjaśniał. Weronika Król i Marta Żebrowska-Wojczuk, właścicielki pracowni mow.design zauważyły, że marki coraz częściej traktują swoje produkty jak dzieła sztuki, kładąc duży nacisk na detale oraz minimalizm. „Na stoisku OMNIRES zwróciłam uwagę na ideę kolektywnej fontanny, która kojarzy mi się z artystyczną koncepcją z pogranicza wnętrz i przestrzeni publicznej” – zaznaczyła dr Anna Lorens, ​właścicielka autorskiej pracowni Lorens, która na Salone del Mobile pojawiła się w charakterze gościa Izby Włoskiej.

Liczne spotkania i rozmowy dowiodły, że targi Salone del Mobile w Mediolanie były nie tylko okazją do zaprezentowania najnowszych kolekcji OMNIRES i umocnienia pozycji marki na arenie międzynarodowej, ale również platformą do wymiany inspiracji i doświadczeń między ekspertami z branży designu.

Więcej na www.omnires.com/pl/events