Tegoroczne wiosenne spotkanie z designem właśnie dobiegło końca. 62. edycja Salone del Mobile Milano była pod wieloma względami rekordowa. Wydarzenie, w którym wzięło udział ponad 360 tys. uczestników, po raz kolejny stało się pomostem do dialogu między markami, artystami i architektami, akcentując niezachwianą pozycję Mediolanu jako miasta otwartego na design i kulturę. Była to jedna z najbardziej bezprecedensowych edycji, podczas której w przestrzeni Rho Fiera pojawiła się duża liczba międzynarodowych gości ze wszystkich kontynentów. Wśród uczestników nie zabrakło także zwycięzców międzynarodowego konkursu Paradyż Designers, którzy przyjechali tu na specjalne zaproszenie Ceramiki Paradyż.
W poszukiwaniu inspiracji
21 kwietnia zakończyła się kolejna edycja najważniejszego i szeroko komentowanego wydarzenia poświęconego designowi. Projektanci wnętrz, architekci, właściciele galerii, kuratorzy, artyści i marki zachęcały do przemierzania miasta i przestrzeni targowych Salone del Mobile w poszukiwaniu inspiracji i nowych idei. W tym roku wiele wciągających instalacji i debiutów produktowych wymagało od uczestników spowolnienia, zatrzymania się i rozważenia skali wielkości lub subtelności, jakie się przed nimi kryły. Od targów Salone del Mobile i Alcova po galerie Nilufar Lancetti i Rossana Orlandi – skala wydarzeń wprawiła odwiedzających w ekstatyczny nastrój.
W tym doborowym towarzystwie nie mogło zabraknąć Ceramiki Paradyż. Marka zaprosiła do Mediolanu laureatów trzeciej edycji konkursu Paradyż Designers, których wyłoniło wybitne międzynarodowe Jury m.in. Jürgen Mayer H. (przewodniczący Jury), David Basulto, Didier F. Faustino, Agnieszka Kalinowska- Sołtys, Oskar Zięta, Przemo Łukasik czy Magdalena Federowicz- Boule. Finaliści (m.in. architektki Marta Żebrowska-Wojczuk i Weronika Król z MOW.design studio, Agata Gała z Blank studio a także studenci Piotr Hańderek oraz Szczepan Zalewski) spotkali się w Mediolanie, by dzielić się doświadczeniami i odkrywać nowe inspiracje. Nad wydarzeniem czuwał kurator merytoryczny konkursu Marcin Szczelina, krytyk architektury, założyciel Architecture Snob.
Podróż w świat designu z Giovanną Castiglioni
Jednym z pierwszych przystanków mediolańskiej podróży była retrospektywna wystawa Allesandro Mendini’ego. W przestrzeni Cubo Triennale zaproszeni przez Ceramikę Paradyż goście podziwiali ponad 400 prac o różnych formatach, materiałach i tematyce, pochodzących z kolekcji prywatnych i publicznych, w tym archiwum Alessandro Mendiniego, Fondation Cartier, Triennale Milano, Groninger Museum, czy Vitra Design Museum. Tytuł wystawy „Lo sono un drago” („Jestem smokiem”) nawiązywał do jednego z najbardziej emblematycznych autoportretów Alessandro Mendiniego, podkreślając złożoność tej postaci w świecie międzynarodowego designu, architektury i sztuki.
Następnie laureaci konkursu udali się na warsztaty z Giovanną Castiglioni. Córka wybitnego projektanta Achille Castiglioni, zaoferowała polskim gościom wyjątkową perspektywę, przez którą można było spojrzeć na twórczość jej ojca. Zagłębiła się w filozofię, kierującą jego procesem twórczym, podkreślając swą wiarę w siłę obserwacji, piękno prostoty i znaczenie funkcjonalności.
Kreatywne inspiracje
Spacer po włoskich showroomach meblowych z profesor architektury Marią Victorią, był dla zwycięzców Paradyż Designers niezwykłym doświadczeniem, pozwalającym odkryć najnowsze trendy w świecie designu. Odwiedzając przestrzenie wystawowe, architekci i młodzi adepci sztuki projektowej podziwiali nie tylko nowe kolekcje mebli i akcesoriów, ale także eksperymentalne instalacje artystyczne oraz prezentacje projektów, przekraczające granice tradycyjnego wzornictwa. Spacerując po mieście, zagłębiali się w historię i kulturę Mediolanu, odkrywając architektoniczne perły, stanowiące integralną część miasta.
Na terenie Rho Fiera, siedziby Salone del Mobile, Ceramika Paradyż zaprosiła laureatów do obejrzenia instalacji „A Thinking Room”, uznanego reżysera Davida Lynch’a. Lynch, który spędził lata jako hobbysta stolarski – w każdym z dwóch bliźniaczych pokoi umieścił geometryczne drewniane krzesło, otoczone falami niebieskiego aksamitu. Krzesła te stały się relaksującymi, a jednocześnie aktywnymi miejscami do myślenia i pisania, w których uczestnicy mogli „zadomowić” się i odpocząć od targowego zgiełku.
Rozległy program, przygotowany przez Ceramikę Paradyż, nie tylko dał zwycięzcom konkursu Paradyż Designers możliwość doświadczenia ekscytujących projektów z całego świata, ale zapewnił także wgląd w najbardziej intrygujące budynki miasta oraz stoiska najwybitniejszych światowych twórców. Laureaci mogli tu nawiązać cenne kontakty, wymieniać się pomysłami i czerpać inspirację od najlepszych, tworząc niezapomniane wspomnienia z najważniejszego wydarzenia w kalendarzach światowego designu.
Więcej na: https://www.paradyz.com/